Munkában a markoló

  • 2019. ápr. 08.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság saját beruházás keretében folytatja a Kamarás-Duna, ismertebb nevén a Sugovica mederkotrását. A régóta várt munka a szabadstrand és a Halászpart előtti öböl szakaszt érinti. Az uszály és a rajta lévő markoló hetek óta állandó látképe a Súgónak, szinte egész nap dolgoznak a kotrást végző szakemberek. A részletekről és a jelenlegi munkafolyamatokról Telkes Róberttel, az ADUVIZIG igazgatójával beszélgettünk.

Hol tart jelenleg a Sugovica mederkotrásának a folyamata?

A Kamarás-Duna fenntartási kotrása 2019 tavaszán az 1+300 – 2+000 cskm, azaz a Vizafogó és a Petőfi-szigeti híd közötti szakaszon valósul meg. A kotrást két fázisban hajtjuk végre. Először a felhalmozódott finomabb szemcséjű, nagyobb részt szerves eredetű, lazább szerkezetű iszapréteg kerül eltávolításra, majd ezt követően történik meg a keményebb mederanyag eltávolítása a tervekben meghatározott fenékszintig. A tervezett fenékszint megegyezik a Kamarás-Duna vízjogi üzemeltetési engedélyében meghatározott fenékszinttel. A kivitelezési munkálatok az első fázisban vannak, jelenleg a Halászpart előtti öbölben folynak a munkálatok.

Sikerült e elvégezni a tervezett munkát?

A munkálatok a megvalósítás tervezett ütemében zajlanak. A kivitelezés a strandszezon kezdete előtt, legkésőbb 2019. május 31-ig befejeződik.

Fotó: Kovács Csaba

Mekkora mennyiségű iszapot szállítottak el a mederből, mi lett az elszállított iszap sorsa?

A kivitelezés során az érintett szakaszról mintegy 16 ezer m3, szerves eredetű iszapréteg kerül kikotrásra. A kikotort mederanyag a Kamarás-Duna torkolata alatt a Duna sodorvonalába, illetve a szabályozási vonalon kívülre kerül elhelyezésre, mellyel javulnak a Duna hordalékviszonyai is.

Milyen pozitív hatásai lehetnek a mostani munkának?

A jelenlegi kotrással az elmúlt években megkezdett fenntartási célú kotrási munkálatok folytatódnak. Korábban már megtörtént a Kamarás-Duna torkolati szakaszának a kotrása. Az ADUVIZIG a Kamarás-Dunán rendelkezésre álló vízmélységeket évente ellenőrzi, így a jelenlegi munkálatok után elmondható, hogy a torkolattól a Petőfi-szigeti hídig rendelkezése fog állni a mellékág vízjogi üzemeltetési engedélyében meghatározott fenékszint, mellyel kisvizes időszakban javulnak a mellékág hajózási viszonyai. A nagy mennyiségű szerves anyag eltávolításával javul a mellékág vízminősége, oxigénháztartása, amely pozitívan hat az élővilágra, mivel a szerves anyag bomlása oxigént von el a környezetből. A kotrással és a szerves anyag eltávolításával a mellékág „felfrissül”. Kiemelendő, hogy a Kamarás-Duna vízminősége nagymértékben függ a Duna mindenkori vízállásától és a hőmérsékleti viszonyoktól.

Folytatódhat-e a közeljövőben a Sugovica további részein a mederkotrás?

A teljes Kamarás-Duna mellékág rekonstrukciójára az ADUVIZIG koncepciótervvel rendelkezik, amely magában foglalja a teljes mellékág kotrását, rézsűlépcsők és –burkolatok felújítását, építését, a lábazati kőszórások eredeti állapotának visszaállítását, leeresztő rámpák rekonstrukcióját. A tervezett projekt a megfelelő források és támogatások rendelkezésre állása után valósulhat meg.